Jij in het middelpunt -
talentontwikkeling
Binnen ons onderwijs proberen wij zoveel mogelijk aan te sluiten bij de
persoonlijke ontwikkeling van ieder kind. Wij steken in op talentontwikkeling.
“Welk talent heb ik? Welk talent heeft de ander? Hoe kan ik mijn talent verder
ontwikkelen?” zijn vragen die centraal staan.
Uitgangspunt
voor de talentontwikkeling zullen de 7 gewoonten zijn. Deze gewoonten zullen
gekoppeld worden aan de opdrachten die de kinderen gaan uitvoeren. Ook zal
hierbij het ontwikkelen van executieve functies centraal staan. Executieve
functies zijn regelfuncties in je brein. Zij zijn nodig om activiteiten te
kunnen plannen en sturen. Hierbij kan je denken aan: initiatief nemen,
taakinitiatie, werkgeheugen, overzicht houden,
emotie regulatie, organisatie en flexibiliteit.
Juf Marloes
(voor groep 1 t/m 4 op de vrijdag) en juf Jolanda (voor groep 5-8 op de
donderdag) zullen de talentontwikkeling binnen de school coördineren.
Tijdens
instructiemomenten en verwerkingsmomenten zal er groep doorbrekend gewerkt
worden.
In groep 1-2
zijn wordt gewerkt met programmeren en coderen
onder leiding van juf Marloes. De leerlingen die hiermee gewerkt hebben, zullen
dit ook aan de andere leerlingen in de klas uitleggen. Zo leren ze van en met
elkaar.
In de groepen 3
t/m 8 zal de talentontwikkeling vormgegeven worden vanuit
onze nieuwe methode Faqta. In deze methode staat wereldoriëntatie (aardrijkskunde,
geschiedenis, biologie en techniek), onderzoekend en ontwerpend leren,
burgerschap en talentontwikkeling centraal.
Voor het verder
ontwikkelen van de executieve functies hebben wij een aantal spelmiddagen waarin we verschillende gezelschapsspelen en denkspellen
gebruiken. De spellen die ingezet worden zijn spellen die de executieve
functies stimuleren.